PSIHOMOTORNI RAZVOJ DETETA U PRVIH GODINU DANA

PSIHOMOTORNI RAZVOJ DETETA U PRVIH GODINU DANA
јун 20, 2020 No Comments Klub beba trudnica i mama admin

Prvih hiljadu dana zivota su vrlo bitni za razvoj sveke bebe I umnogome ce odrediti  njen dalji mentalni I fizički sklop

Hronološki razvoj prati odredjena pravilnost na osnovu koje se pedijatri, deciji neurolozi I fizijatri mogu orijentisati o pravilnosti rasta I razvoja, ali mora se imati u vidu da je svako dete I individual za sebe I može odstupati od sablona  / malo kasniti ili biti napredniji uodnosu na “ sablon”/

TELESNI I MENTALNI RAZVOJ CINE NERASKIDIVU CELINU

PRVI MESEC: Plače zbog gladi ili neudobnosti. Fiksira bliske predmete , gleda majčino lice,povremeno se smeska u snu , kada se  rasplace i osteti da je neko pored, smiri se.Novorođenče u potrbušnom položaju odiže glavu od podloge, oslobadja disajne puteve, ruke su savijene u laktovima , noge u kolenima i kukovima , šake stisnute u pesnice, karlica izdignuta, kolena ispod stomaka.Na jake nadražaje- zvuk , nagli pokret refleksno reaguje celim telom/Moroov refleks/Kraj prvog meseca okreće se ka izvoru svetlosti , počinje da proizvodi grlene glasove

DRUGII TRECI MESEC: Šake češće otvara, fiksira i prati pogledom, guče , vokalizuje. Primećuje bliska lica, smeši se, reaguje na poznate,  prijatne prilike – hrana, kupanje kada leži na stomaku, glavicu  odvaja  od podloge.sa 3 meseca glavicu već drži samo, igra se i posmatra ruke, sve počinje da stavlja u usta, gleda igračke iznad krevecaRazvoj bebe se brže dešava na rukama nego na nogama zbog specificnosti u razvoju nervnog sistema koji se dešava zbog redosleda sazrevanja nerava od glavice ka stopalima

PETI, SESTI I SEDMI MESEC: Okreće se ka izvoru zvuka, smeje se .Veći nivo vokalizacije, počinje da oponaša ritam zvukova. Reaguje na emocije drugih, prepoznaje svakodnevne predmete Zrelo vizuelno praćenje i konvergencija Prebacuje predmet iz ruke u ruku , voli da se družiStavlja stopala u usta Počinje da sedi – zauzima polusedeći položaj, leđa su prava, veoma su zainteresovane za okruženje, vole da se nose da bi imale preglednost .Okreću se sa stomaka na leđa i  zauzimaju pripremni položaj za puzanje.

OD OSMOG MESECA DO GODINU DANA: Naizmeničan rad nogu, stabilno sedi, pokušava da se kreće – puzi sa 9 meseci ,  potom ustaje,  pravi prve korake uz pridržavanje – sa godinu danaBrblja, vokalno oponaša, počinje da razume reči i jednostavne naloge Vidljiva upotreba prstiju, fine motorike ,  hvata sa  2 prsta, baca prdmete, gleda slike, pokazuje

ČUVAJTE DETE OD PADOVA DA SE NE BI UPLAŠILO I ODLOŽILO PROHODAVANJE

Znacaj fine motorike: FINA MOTORIKA je sposobnost korišćenja najmanjih mišića tela u cilju izvođenja preciznih pokreta i tesno je povezana sa koordinacijom oko-ruka.

KOORDINACIJA OKO-RUKA je sposobnost da prsti i ruka pravilno izvrše zadatak koji nalaže i kontroliše oko.

Fina motorika je jedna od osnovnih funkcija tela, čiji se centar nalazi u kori velikog mozga. To je centar za prste, koji zauzima značajan deo kore velikog mozga. Pored centra za prste, tu su još i centri za govor, oči i stopala.Ukoliko dete ne razvija finu motoriku – svoje prstiće – neće doći do stvaranja sinapsi – veza između ovih centara, te može doći do raznih kognitivnih poremećaja. To su disleksija, disgrafija, razni poremećaji učenja, itd, što može prouzrokovati brojne probleme kada dete krene u školu, ali i u kasnijem periodu života.Takođe, svakodnevnom upotrebom prstiju dete razvija veštine koje su mu potrebne za sve životne  aktivnosti.

Deca koja imaju razvijenu finu motoriku brzo nauče da se samostalno hrane, obuku, vežu pertle, zakopčaju dugme, koriste makaze, oljušte pomorandžu, itd Sve igre koje sadrže bacanje i hvatanje lopte, igre sa testom, plastelinom i sličnim materijalima, igre sa klikerima, igra „kolariću-paniću“, cepkanje i lepljenje papirića na podlogu, hvatanje određenih predmeta štipaljkom, seckanje makazicama, hvatanje i premeštanje predmeta sa palcem i ostalim prstima pojedinačno, igranje sa semenkama, peskom, ubacivanje predmeta u otvore (kasice, flaše…), nizanje predmeta i stvari, pisanje, crtanje, povezivanje tačaka, bojanje raznim tehnikama, pertlanje, kopčanje dugmića, lepljenje sličica, stikera…

KAKO PODSTACI RAZVOJ :

  • Od 0 do 3 meseca

Mazite ga i pričajte sa detetom tokom hranjenja, oblačenja, kupanja Pružite mu dosta fizičkog kontakta- taktilni podsticaj- dodir  Radujte se kada se oglasi, potvrdite da ste ga čuli !Šuškajte, zveckajte, pevajte, držite igracku ispred deteta, tražite da je dohvati Tepajte mu, obasipajte ga pažnjom.

OD 3 do 6 meseci

Sve kao u predhodna 3 meseca

Igre na podu, na leđima i trbuhu . Pevajte, pričajte, reagujte na bebino oglašavanje .Imitirajte zvuke koje proizvodi ali i JASNO GOVORITE !. Igrajte se skrivanja: “ Gde je- evo ga-je”Dozvolite da istražuje, imenujte predmete iz okoline . Imajte stalni ritam – igra, obroci, spavanje . Šuskajte, zveckajte i pomerajte igračku da dete prati pogledom i okreće glavu

OD 6 do 9 meseci

Sve nastavljamo isto. Opisujemo predmete koje dete traži i posmatra,

Učite dete da se igra- kotrljanje lopte, guranje kolica, autića, stavljajte igracke, kocke u kutiju i vadite iz nje, ČITAJTE, imenujte slike u slikovnici, opisujte predmete i boje. Slušajte muziku, postavite ga da sedi i održava ravnotežu , igrajte žmurke.

OD 9 do 12 meseci

SVE ISTO

Pustite dete da puzi, održava ravnotežu, da ustaje, pada, cupka

Neka samo jede, neka istražuje hranu prstima

Govorite u kratkim razumljivim frazama. Stalno pričajte o svemu sto radite uz bebu ili sa njom

Jasno recite ne, mora da zna sta sme, sta ne sme, ne podižite ton, ne vičite Preusmerenje kapozitivnom ponačanju -Time out kazna do 1 minuta bez objašnjavanja

Volite, mazite dete, ohrabljujte recima , poljupcima . Sakrijte igračku, neka je traži. Pevajte dečije pesmice.

KAKO DA ZNATE DA NESTO NIJE U REDU ?

Ne brblja sa 12 m-mamma, babababa, tatata

Nema kontakt očima, ne gleda u lica

Ne raduje se majci koja je bila odsutna

Ne odaziva se i ne okreće ka glasovima sa 9 m i više

Ne govori ni jednu rec sa godinu ipo dana

BUDITE UZ VASE DETE!

Budite dosledni  Ako nešto uslovite dete, morate to i da uradite/ako budeš pojela supu, ići ćemo u šetnju/ Iz perspektive deteta-pažnja i pohvala roditelja je uvek pozitivna konsekvenca, neprikadna ponašanja ignorisati, dobre stvari pohvaliti !

UZ STALNU PODRSKU I PRACENJE VASEG DETETA UZIVAJTE U NJEGOVOM RASTU < TO SE VREME NE MOZE VRATITI!!!

Dr Jasna Mirković pedijatar-neonatolog

About The Author

Leave a reply

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *