Dr Vanja Petrovski: PRVIH HILJADU DANA ŽIVOTA VAŠE BEBE

Dr Vanja Petrovski: PRVIH HILJADU DANA ŽIVOTA VAŠE BEBE
15.07.2021 No Comments Pedijatrija kbtim.rs

Posle 40 nedelja (nekolko gore ili dole ) vaša divna beba je stigla  konačno na svet.Izvan udobnosti u maminom stomaku beba ovladava disanjem,navikava se na ideju da doji i oseća kako se nešto čudno dešava u njenom digestivnom traktu po prvi put.Do sada se sve odvijalo samo od sebe u maminom stomaku sa,sa kontrolisanom temperaturom gde glad,žedj ili čak potreba za izbacivanjem viška ne postoji.Čudesan razvoj Vaše bebe u proteklih devet meseci je samo početak putovanja koje ona sada nastavlja van Vašeg tela .U sledećih 25 godina Vaša beba će se razviti u zrelog  odraslog čoveka. Ali sad,u ovim prvim danima života,Vi i ona  počinjete da shvatate da rodjenje nije kraj,već početak neverovatnih promena koje će se dešavati.U prvoj godini posmatraćete kako se vaša beba menja iz bespomoćnog novorodjenčeta u kao iz vode izraslog dečaka ili devojčicu.Od hranjenja i spavanja,do skokova u razvoju i prekretnica,uživaćete u rastu bebe.

Digitalna ordinacija kbtim.rs

Švedski naučnici proučavali su prvih 60 minuta u životu novorodjenčeta i zabeležili šta se tačno dešava tokom prvih sat vremena nakon dolaska bebe na svet.Cilj istarživanja bio  je da se detaljno analizira ponašanje novorodjenčeta .Naučnici kažu da su ove prekretnice samo otprilike odredjene,ali svaki prvi sat je za svaku bebu drugačiji.

Minut 0– Beba jako i glasno zaplače.Može li ijedna mama zaboraviti taj zvuk?Ovaj plač pomaže bebinim plućima da počnu da rade.

Minut 2– Nakon plača,beba provodi  minut u  opuštanju,i drži se za mamine grudi.

Minut 3– Beba počinje da se budi,otvori oči po prvi put i počinje pomerati glavu i usta.

Minut 8-Beba je već aktivnija,oči su joj duže otvorene.Raste zanimanje za svet oko sebe,gleda majčino lice i grudi,počinje pokazivati glad, proizvodi slatke zvuke  i pomera ručice prema ustima.

Minut 36-Odmorna je spremna za dalju akciju,a instikt za hranom postaje sve jači pa se beba vodjena čulom mirisa okeće prema maminim dojkama.

Minut 62-Beba doji i tako dobija male količine kolostruma.

UŽIVAJTE U PRVIM DANIMA KOD KUĆE S  BEBOM

Kažu da su bebe pravi čarobnjaci ,da one sve znaju i jedino što je potrebno jeste da osoba  koja ih najbolje poznaje na svetu ,a to je mama,razume!

Kad dodjete kući s bebom,najvažnije je da se oslobodite svih strahova. U dojenje udjite bez predubedjenja i suvišnih pitanja da li je mleko dobro,da li ga imate dovoljno,da li sve radite kako treba…?Da,sve je sasvim u redu,a podoj je potpuno prirodna stvar,a za bebu nema bolje stvari od dojenja.Ona će se nasisati dovoljno u prva tri minuta,a ostalo vreme će uživati u majčinom naručju  jer je to položaj u kom je bila u materici.

Danas je svaka informacija koju dobijemo: nemoj ovo,nemoj ono…To nije dobro i stalno smo opterećeni pitanjem da li je beba gladna.

A da li  beba plače samo kada je gladna ?U početku beba plače iz mnogo razloga.Neke bebe plaču kad im je puna pelena,neke su gladne ,nekima je vruće ili osećaju maminu uznemirenost i brigu.Molim Vas ne opterećuj te se šablonima.Ne postoji kilaža,odnosno gramaža koju beba treba da dobije u prvom mesecu života.A kako znamo da li je beba gladna? Ako beba plače,potrebno je da je majka uzme u naručje,udobno se smesti,isprazni iz dojke malo mleka pritiskajući vrh bradavice da bi beba mogla lepo da je uhvati i dozvoli bebi da sisa.Za prva tri minuta beba napuni 90% želuca  a ostalo je maženje i uživanje u mačinom naručju.I posle nekolko dana mama će znati zašto beba plače.

Koliko dugo beba treba da spava i da li joj  treba buditi za podoj?

Za prve dve nedelje,dok pedijatar ne pregleda dete,ima smisla hraniti bebu na tri sata i ponuditi joj podoj.Posle toga zaista nema potrebe prekidati joj san,već je treba pustiti da se probudi kad je njoj potrebno tokom noći.A danju neke bebe spavaju više,neke manje,a neke ne spavaju.I sve je to normalno.

Da li je bebi ipak potrebna voda ?

U pedijatriji 2+2 nije uvek 4.Tako je i sa dojenjem i vodom jer svi očekuju šablon  i dozu.Medjutim svaka je priča posebna,svako je dete drugačije i ne može te uvek da primenite šablon .Pre dvadesetak godina deci su već u trećem mesecu uvidili voće,pa u četvrtom… i tako redom.Onda je iz Amerike došla  preporuka da bebe treba samo dojiti  i nikao im ne dodavati ni vodu ni hranu  do navršenih šest meseci.I kao što smo već  rekli da ne postoji šablon,svaka nova ideja  jednom broju dece je odgovara,a drugom nije.isto tako je i s vodom i svakodnevnim kupanjem.Stalno se javljaju  suprotne informacije,a najvažnije je uspostavljanje veze izmedju mame i bebe,pa će majka znati šta njeno dete i u kom trenutku stvarno želi.Tako je sa vodom,ako želite da ponudite detetu vodu,ponudite je.I videćete ,ako je beba žedna popiće,ako nije odbiće .

Ako dozvolite da nervoza i stres ovladaju vama,onda će se to preneti i na bebu,i bićete u začaranom krugu.Zato nijednog trenutka ne zaboravite kolko ste srećni  jer ste ispunili svoju životnu želju da budete nekome roditelj .

PSIHOMOTRORNI RAZVOJ DETETA U PRVIH GODINU DANA

Prvih hiljadu dana života su vrlo bitni za razvoj svake  bebe i umnogome će odrediti njen mentalni i fizički sklop.

Hronološki razvoj prati odredjena pravilnost na osnovu koji se pedijatri,fizijatri,dečji neurolozi  mogu orjentisati  o pravilnosti rasta i razvoja,ali mora  se imati u vidu da je svako dete i individual za sebe i može odstupati od šablona (malo kasniti ili biti napredniji u odnosu na „šablon“).

TELESNI I MENTALNI RAZVOJ ČINE NERASKIDIVU CELINU

PRVI MESEC-Plače zbog gladi ili neudobnosti.Fiksira bliske predmete,gleda majčino lice,povremeno se smeška u snu,kada se rasplače i oseti da je neko pored,smiri se.Novorodjeneče u potrbušnom položaju odiže glavu od podloge,oslobadja disajne puteve,ruke su savijene  u laktovima,noge u kolenima i kukovima,šake stisnute u pesnice,karlica izdignuta,kolena ispod stomaka.Na jake nadražaje zvuk,nagli pokret refleksno reaguje celim telo,(Moorov refleks).Kraj prvog meseca okreće se ka izvoru svetlosti,počinje da proizvodi grlene glasove.

DRUGI I TREĆI MESEC-Šake češće otvara,fiksira i prati pogledo,guče,vokalizije.Primećuje bliska lica,smeši se,reaguje na poznate prijatne prilike-hrana,kupanje kada leži na stomaku ,glavu odvaja od podloge.Sa tri meseca glavu drži već samo,igra se i posmatra ruke sve počinje da stavlja u usta,gleda igračke iznad krevetca.Razvoj bebe se brže dešava sa rukama nego nogama zbog specifičnosti u razvoja nervnog sistema.

PETI,ŠESTI I SEDMI MESEC-Okreće se ka izvoru zvuka,smeje se.Veći nivo vokalizacije,počinje da oponaša ritam zvukova.Reaguje na emocije drugih ,prepoznaje svakodnevne predmete.Prebacuje predmet iz ruke u ruku.Stavlja stopala u usta.Počinje da sedi –zauzima polusedeći položaj ledja su prava,veoma su zainteresovani za okruženje vole da se nose da bi imali preglednost.Okreću se sa stomaka na ledja i zauzimaju pripremni položaj za puzanje.

OD OSMOG MESECA DO GODINU DANA-Naizmenični rad nogu,stabilno sedi,pokušava da se kreće puzi sa 9 meseci,potom ustaje,pravi prve korake uz prdržavanje-sa godinu dana  brblja,vokalno oponaša počinje da razume reči i jednostavne uloge .Vidljiva upotreba prstiju,fine motorike,hvata sa 2 prsta,baca predmete,gleda slike,pokazuje.

ČUVAJTE DETE OD PADOVA DA SE NE BI UPLAŠILO I ODLOŽILO PROHODAVANJE

Značaj fine motorike-FINA MOTORIKA  je sposobnost korišćenja najmanjih mišića tela u cilju izvodjenja preciznih pokreta i tesno je povezana sa koordinacija oko-ruka.

KOORDINACIJA OKORUKA je sposobnost da prsti i ruka pravilno izvrše zadatak koji nalaže i kontroliše oko.Fina motorika je jedna od osnovnih funkcija tela,čiji se  centar nalazi u kori velikog mozga.To je centar za prste,koji zauzima značaj deo kore velikog mozga.Pored centra za prste ,tu su još centri za govor,oči i stopala.Ukoliko dete ne razvija finu motoriku-svoje prstiće neće doći do stvaarnja sinapsi-veza izmedju ovih centara,te može doći do raznih kognitivnih poremećaja.To su disleksija,disgrafija,razni poremećaji učenja,itd.što može  prouzrokovati brojne probleme kada dete krene u školu,ali i u kasnijem periodu života takodje,svakodnevnom upotrebom prstiju dete razvija veštine koje su mu potrebne za sve životne aktivnosti.

Deca  koja imaju razvijenu finu motoriku brzo nauče da se samostalno hrane,obuku,vežu pertle,zakopčaju dugme,koriste makaze,itd..Sve igre koje sadrže bacanje i hvatanje lopte ,igre sa testom,plastelinom,igre sa klikerima,cepkanje ,lepljenje papirića,hvatanje predmeta štipaljkom,ubacivanje predmeta,nizanje predmeta,crtanje,povezivanje tačaka,bojenje raznim tehnikama,lepljenje sličica,stikera i sl..

KAKO POSTAĆI RAZVOJ

Od 0 do 3 meseca

Mazite ga i pričajte sa detetom tokom hranjenja,oblačenja i kupanja.Pružite mu dosta fizičkog kontakta taktilni podsticaj-dodir radujte se kada se oglasi,potvrdite da ste ga čuli.Šuškajte,zveckajte,pevajte,držite igračku ispred deteta,tražite da je dohvati,tepajte mu,obasipajte ga pažnjom.

Od 3 do 6 meseci

Sve kao predhodan tri meseca.

Igre na podu,na ledjima i trbuhu.Pevajte,pričajte,reagujte na bebino oglašavanje.Imitirajte zvuke koje proizvode ali i JASNO GOVORITE.Igrajte se skrivanja.Dozvolite da istražuje,imenujte predmete iz okoline.Imajte stalni ritam–igra,obroci,spavanje.

Od 9 do 12 meseci

SVE ISTO

Pustite dete da puzi,održava ravnotežu,da ustaje pada čupka.Neka samo jede,neka istražuje prstima.Stalno pričaje o svemu što radite uz bebu ili sa njom.Jasno recite ne,mora da zna šta sme šta ne sme,ne podižite ton,ne vičite..Volite,mazite dete,ohrabrujte rečima,poljupcima.Sakrijte igračku,neka je traži.Pevajte dečije pesmice.

KAKO DA ZNATE DA NEŠTO NIJE UREDU?

Ne brblja sa 12 meseci mamma,babba,tatta.Nema kontakt očima,ne gleda u lica

Ne raduje se majci koja je odsutna

Ne odaziva se i ne okreće ka glasovima sa 9 meseci i više

Ne govori ni jednu reč sa godinu dana

BUDITE UZ VAŠE DETE

Budite dosledni .Ako nešto uslovite dete,morate to i da uradite(ako budeš pojela supu,ići ćemo u šetnju).

UZ STALNU PODRŠKU I PRAĆENJE VAŠEG DETETA UŽIVAJTE U NJEGOVOM RASTU  

DO 2 GODINE

Dete imitira ponašanje drugih ,razdragano je u prisustvu druge dece,nalazi dobro skrivene predmete.Pokazuje prstom na slike i predmete koje VI imenujete.Počinje da sortira oblike i boje,da se igra jednosatvnim igrama pretvaranja Prepoznaje imena ljudi,predmeta prati jednostavna upustva.Služi se sa po dve reči da bi komuniciralo:“Još keksa?

DO 3 GODINE

Otvoreno izražava emocije kojih sada ima širok spektar,zna da se služi mehaničkim igračkama,sortira predmete po obliku i boji.Prati upustva koja se satoje od dve ili 3 komande (Uzmi i ovo odnesi u sobu) Koristi se zamenicama (ja,ti meni )…

Rast i razvoj deteta se prati kroz pet razvojnih oblasti

1.Socijalnoemocijalni razvoj  je razvoj sposobnosti prikladnog i prihvatljivog  izražavanja emocija u društvenim situacijama koji počinje sa reagovanjem na glasove,a zatim na prisustvo staratelja,te se nastavlja razvijanjem svesti  o sebi i drugima ,pri čemu dete razvija širok spektar emocijalnih reakcija i socijalnih pravila ponašanja koje prikladno koristi u društvenim situacijama kao odgovor na dešavnja iz okoline.

2.Govor/komunikacija-počinje reagovanjem na zvuke i reagovanjem na ljudski govor kroz ispunjavnje vokalnih zahteva drugih,preko „eho govora“ (ponavljanje reči  za drugim) i neverbalne komunikacije (pokazivanjem prstom) sve do potpunog razvoja govora.

3.Kognitivni razvoj je razvoj sposobnosti snalaženja i učenja kroz životne situacije.Razvoj kognitivnih sposobnosti počinje praćenjem  i reagovanjem na dešavanja iz okoline.

4.Motorički ili fizički razvoj uključuje sve oblike kretanja kroz fizički prostor i delovanje na njega čime se stiču i bogate raznovrsna motorička i druga iskustva  o svetu oko  sebe kroz aktivnost kao što su prevrtanje sa boka  na ledja do puzanja,hodanje,šutiranje lopte,kupljenje manjih igračaka,bacanje lopte,držanje olovke,igranje kockicama  itd.

5.Samopomoć (briga o sebi)-počinje sa držanjem flašice,samostalnost hranjenja  i korišćenje pribora za jelo,samostalnost u taoletu,svlačenje i oblačenje,do opšte lične higijene.

Razvojno kašnjenje koje se često izgubi samo od  sebi,dete jednostavno nadoknadi zaostatak kroz igru u posticajnoj okolini,ili uz blagi ciljani razvojni posticaj.Ključ je stvoriti stimulativnu okolinu kod kuće,da se sa detetom mnogo komunicira,da mu se čita  i dozvoli da istražuje samostalno okolinu,da se podstiče dečija samostalnost i učenje kroz pokušaje (pogreške i konstantnu repeticiju (ponavljanje ).

ZAKlJUČAK-Roditelj je prvi doživotni učitelj svom detetu-Ako primetite neke od navedenih simptoma(ponašanja) i nakon treće godine života  ili kasnije javite se svom pedijatru .

Nemojte oklevati da se obartite stručnajcima i zataržite pomoć za sebe i svoje dete.Odbijanjem da se suočite  s činjenicama i oklevanjem da potražite stručnu pomoć za svoje dete i sebe,ne samo da izbegavate,već i aktivno učestvujete da svom detetu uskratite priliku za razvoj i poboljšanje  izgleda za budućnost.

Dr Vanja Petrovski, specijalista pedijatrije

Niš, Bulevar Nemanjića br. 46A
uz desni kraj Bulevarske pijace Boško Buha
018/522-999
018/599-222
066/82-000-60
066/82-000-61

About The Author

Leave a reply

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *